Zarabiaj więcej na WordPressie. Kurs WordPressPLUS dostępny w przedsprzedaży.
Czym się różni blog od strony internetowej? 4 najważniejsze różnice
Być może jesteś przedsiębiorcą i masz własną firmę. Być może jesteś kimś, kto ma lub chce mieć markę osobistą. Być może potrzebujesz mieć swoje miejsce w sieci, do którego będziesz kierować potencjalnych pracodawców razem z aplikacją do nowej pracy. Niezależnie od tego, kim jesteś, musisz wiedzieć, czym się różni blog od strony internetowej, by wykorzystać zalety tych mediów do swoich celów, np. pozyskiwania klientów i zarabiania pieniędzy. Zacznijmy od podstaw.
Strona internetowa co to jest?
Strona internetowa — chcesz prostej definicji? OK, Strona internetowa to twój głos w pokoju pełnym ludzi. Miejsce w sieci gdzie możesz pokazać, kim jesteś. Strona internetowa może być Twoją wizytówką w sieci. Może zawierać informacje o Tobie lub Twojej firmie, sklep czy portfolio. Tworzysz ją raz, a później aktualizujesz jeśli zmienią się np. Twoje dane albo dodajesz nowe produkty do sklepu.
Blog co to jest?
Blog może istnieć samodzielnie albo może być częścią strony internetowej. To miejsce, w którym nie tylko pokazujesz kim jesteś, ale też wyrażasz siebie, dodając cyklicznie artykuły w tematyce, która Cię interesuje (albo w której się specjalizujesz). Możesz prowadzić blog osobisty, na którym będziesz zamieszczać swoje przemyślenia, wspomnienia, albo blog firmowy, na którym zbudujesz wizerunek eksperta w swojej dziedzinie. Ta druga opcja dotyczy zarówno przedsiębiorców, jak i marek osobistych.
Różnica między blogiem a stroną internetową
- Strona internetowa jest statyczna, a blog dynamiczny. Oznacza to nic więcej, niż to jak często są one aktualizowane. Jeśli na stronie internetowej zamieścisz swoje dane kontaktowe, to raczej raz w miesiącu ich nie zmieniasz. Na blogu nowa treść powinna być dodawana systematycznie np. raz w tygodniu lub raz w miesiącu, a przestarzałe artykuły aktualizowane.
- Blog ma lepsze predyspozycje na darmowy ruch z wyszukiwarki niż statyczna strona www. Google i inne wyszukiwarki lubią się ze świeżymi, aktualnymi treściami. Im więcej i bardziej systematycznie publikujesz dla swoich odbiorców, tym więcej masz czytelników (i klientów), a Twoja pozycja na liście wyników wyszukiwania jest wyższa.
- Strona internetowa wymaga mniejszego zaangażowania niż systematyczne prowadzenie bloga i nie musisz mieć wiedzy (albo kogoś z wiedzą) na temat jak go prowadzić.
- Blog jest o wiele bardziej przydatny dla Twoich czytelników i potencjalnych klientów. Angażuje ich, a jeśli publikowana treść jest ciekawa, to o wiele dłużej pozostają na Twojej stronie.
Co wybrać stronę internetową czy blog?
Wszystko zależy od tego, czego potrzebujesz, jaki masz cel. Przyjrzyj się wadom i zaletom obu tych mediów:
Strona internetowa — zalety:
- Nie wymaga wiele zaangażowania. Budujesz ją raz i uzupełniasz treścią.
- Niezbyt częste aktualizacje. Do podstawowego działania (wizytówki) wystarczy aktualizować system do jej obsługi, by była bezpieczna oraz treść w przypadku zmiany np. adresu firmy.
- Idealna na wizytówkę firmy.
Strona internetowa — wady:
- Trudno na niej pokazać swoje doświadczenie, wiedzę i to, że jest się na bieżąco. Już dawno minęły czasy, w których wystarczyło wrzucić do sieci skany dyplomów.
- Nie jest angażująca dla odwiedzających. Ich wizyty ograniczają się do przejrzenia zakładek, sprawdzenia np. w jakim mieście działasz.
- Nie skłania do ponownych odwiedzin, jeśli nie pojawiają się na niej systematycznie nowe treści.
Blog — zalety:
- Zawiera treść angażującą czytelników i obecnych oraz potencjalnych klientów. Jeśli piszesz na tematy związane z twoją działalnością, to czytelnicy wracają po jakościowe nowe treści, przeglądają inne artykuły, piszą komentarze. To wszystko wpływa na ich decyzje zakupowe związane z Twoimi produktami albo chęcią nawiązania z Tobą współpracy.
- Darmowy ruch z wyszukiwarki. Strony publikujące systematycznie treści wysokiej jakości są wyżej w wynikach wyszukiwania, a jeśli Twoja witryna z blogiem jest na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, to przychodzi do Ciebie więcej potencjalnych klientów.
- Budujesz w sieci wizerunek eksperta. Wypowiadając się na dane tematy, pokazujesz jak dużą wiedzę masz, a co za tym idzie, dlaczego warto współpracować właśnie z Tobą. Dajesz gwarancję dostarczenia usługi lub produktu wysokiej jakości.
- Budujesz na nim historię swojej marki. Każdy dodany artykuł to Twój głos w sieci pełnej informacji niskiej jakości. Publikując, pokazujesz, że prężnie działasz, rozwijasz się, dostarczasz jakość od dłuższego czasu. Klienci chętniej ufają markom, które na rynku są dłużej.
Blog — wady:
- Blog wymaga sporego zaangażowania i czasu. Mówię tutaj o systematycznej, cyklicznej publikacji treści, czasie poświęconym na zebranie materiałów, przygotowanie tekstów, redakcję, przygotowanie całego artykułu do publikacji.
- Publikując na blogu, trzeba mieć też pojęcie o tym, czym jest SEO, czyli jak zrobić by wyszukiwarki polubiły się z Twoją stroną. Warto wiedzieć czym jest pisanie do internetu, jak pisać by treść była łatwa do przeskanowania przez czytelnika, jak napisać artykuł, który będzie atrakcyjny dla czytelnika (nie dla Ciebie!)
- Musisz planować, kiedy dodawać posty i o jakiej treści. Najlepiej mieć przygotowane pomysły na najbliższy kwartał. To też wymaga czasu.
Jeśli budujesz swoją markę osobistą, zajrzyj też do artykułu o 11 korzyściach posiadania bloga firmowego.
Jeśli chciałabyś/chciałbyś wykorzystać szanse, jakie stwarza dla twojej firmy lub marki osobistej blog firmowy, ale nie masz na to czasu, pomysłu lub smykałki do nowych technologii — odezwij się do mnie. Stworzę dla Ciebie stronę internetową i poprowadzę Twojego bloga na WordPressie.