Czym się różni blog od strony internetowej? 4 najważniejsze różnice

Być może jesteś przedsiębiorcą i masz własną firmę. Być może jesteś kimś, kto ma lub chce mieć markę osobistą. Być może potrzebujesz mieć swoje miejsce w sieci, do którego będziesz kierować potencjalnych pracodawców razem z aplikacją do nowej pracy. Niezależnie od tego, kim jesteś, musisz wiedzieć, czym się różni blog od strony internetowej, by wykorzystać zalety tych mediów do swoich celów, np. pozyskiwania klientów i zarabiania pieniędzy. Zacznijmy od podstaw.

Strona internetowa co to jest?

Strona internetowa — chcesz prostej definicji? OK, Strona internetowa to twój głos w pokoju pełnym ludzi. Miejsce w sieci gdzie możesz pokazać, kim jesteś. Strona internetowa może być Twoją wizytówką w sieci. Może zawierać informacje o Tobie lub Twojej firmie, sklep czy portfolio. Tworzysz ją raz, a później aktualizujesz jeśli zmienią się np. Twoje dane albo dodajesz nowe produkty do sklepu.

Blog co to jest?

Blog może istnieć samodzielnie albo może być częścią strony internetowej. To miejsce, w którym nie tylko pokazujesz kim jesteś, ale też wyrażasz siebie, dodając cyklicznie artykuły w tematyce, która Cię interesuje (albo w której się specjalizujesz). Możesz prowadzić blog osobisty, na którym będziesz zamieszczać swoje przemyślenia, wspomnienia, albo blog firmowy, na którym zbudujesz wizerunek eksperta w swojej dziedzinie. Ta druga opcja dotyczy zarówno przedsiębiorców, jak i marek osobistych.

Różnica między blogiem a stroną internetową

  1. Strona internetowa jest statyczna, a blog dynamiczny. Oznacza to nic więcej, niż to jak często są one aktualizowane. Jeśli na stronie internetowej zamieścisz swoje dane kontaktowe, to raczej raz w miesiącu ich nie zmieniasz. Na blogu nowa treść powinna być dodawana systematycznie np. raz w tygodniu lub raz w miesiącu, a przestarzałe artykuły aktualizowane.
  2. Blog ma lepsze predyspozycje na darmowy ruch z wyszukiwarki niż statyczna strona www. Google i inne wyszukiwarki lubią się ze świeżymi, aktualnymi treściami. Im więcej i bardziej systematycznie publikujesz dla swoich odbiorców, tym więcej masz czytelników (i klientów), a Twoja pozycja na liście wyników wyszukiwania jest wyższa.
  3. Strona internetowa wymaga mniejszego zaangażowania niż systematyczne prowadzenie bloga i nie musisz mieć wiedzy (albo kogoś z wiedzą) na temat jak go prowadzić.
  4. Blog jest o wiele bardziej przydatny dla Twoich czytelników i potencjalnych klientów. Angażuje ich, a jeśli publikowana treść jest ciekawa, to o wiele dłużej pozostają na Twojej stronie.

Co wybrać stronę internetową czy blog?

Wszystko zależy od tego, czego potrzebujesz, jaki masz cel. Przyjrzyj się wadom i zaletom obu tych mediów:

Strona internetowa — zalety:

  1. Nie wymaga wiele zaangażowania. Budujesz ją raz i uzupełniasz treścią.
  2. Niezbyt częste aktualizacje. Do podstawowego działania (wizytówki) wystarczy aktualizować system do jej obsługi, by była bezpieczna oraz treść w przypadku zmiany np. adresu firmy.
  3. Idealna na wizytówkę firmy.

Strona internetowa — wady:

  1. Trudno na niej pokazać swoje doświadczenie, wiedzę i to, że jest się na bieżąco. Już dawno minęły czasy, w których wystarczyło wrzucić do sieci skany dyplomów.
  2. Nie jest angażująca dla odwiedzających. Ich wizyty ograniczają się do przejrzenia zakładek, sprawdzenia np. w jakim mieście działasz.
  3. Nie skłania do ponownych odwiedzin, jeśli nie pojawiają się na niej systematycznie nowe treści.

Blog — zalety:

  1. Zawiera treść angażującą czytelników i obecnych oraz potencjalnych klientów. Jeśli piszesz na tematy związane z twoją działalnością, to czytelnicy wracają po jakościowe nowe treści, przeglądają inne artykuły, piszą komentarze. To wszystko wpływa na ich decyzje zakupowe związane z Twoimi produktami albo chęcią nawiązania z Tobą współpracy.
  2. Darmowy ruch z wyszukiwarki. Strony publikujące systematycznie treści wysokiej jakości są wyżej w wynikach wyszukiwania, a jeśli Twoja witryna z blogiem jest na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, to przychodzi do Ciebie więcej potencjalnych klientów.
  3. Budujesz w sieci wizerunek eksperta. Wypowiadając się na dane tematy, pokazujesz jak dużą wiedzę masz, a co za tym idzie, dlaczego warto współpracować właśnie z Tobą. Dajesz gwarancję dostarczenia usługi lub produktu wysokiej jakości.
  4. Budujesz na nim historię swojej marki. Każdy dodany artykuł to Twój głos w sieci pełnej informacji niskiej jakości. Publikując, pokazujesz, że prężnie działasz, rozwijasz się, dostarczasz jakość od dłuższego czasu. Klienci chętniej ufają markom, które na rynku są dłużej.

Blog — wady:

  1. Blog wymaga sporego zaangażowania i czasu. Mówię tutaj o systematycznej, cyklicznej publikacji treści, czasie poświęconym na zebranie materiałów, przygotowanie tekstów, redakcję, przygotowanie całego artykułu do publikacji.
  2. Publikując na blogu, trzeba mieć też pojęcie o tym, czym jest SEO, czyli jak zrobić by wyszukiwarki polubiły się z Twoją stroną. Warto wiedzieć czym jest pisanie do internetu, jak pisać by treść była łatwa do przeskanowania przez czytelnika, jak napisać artykuł, który będzie atrakcyjny dla czytelnika (nie dla Ciebie!)
  3. Musisz planować, kiedy dodawać posty i o jakiej treści. Najlepiej mieć przygotowane pomysły na najbliższy kwartał. To też wymaga czasu.
wordpress blog a strona www infoblogerka

Jeśli budujesz swoją markę osobistą, zajrzyj też do artykułu o 11 korzyściach posiadania bloga firmowego.

Jeśli chciałabyś/chciałbyś wykorzystać szanse, jakie stwarza dla twojej firmy lub marki osobistej blog firmowy, ale nie masz na to czasu, pomysłu lub smykałki do nowych technologii — odezwij się do mnie. Stworzę dla Ciebie stronę internetową i poprowadzę Twojego bloga na WordPressie.

infoblogerka
infoblogerka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *