Scenariusz zajęć z kodowania dla dzieci

Europejski Tydzień Kodowania, inaczej CodeWeek obchodzony jest co roku w Październiku. To impreza nie tylko dla dorosłych. Dlatego dzisiaj, przedstawiam scenariusz zajęć z kodowania dla dzieci. Można takie zajęcia przeprowadzić w szkole, bibliotece, świetlicy. A niektóre elementy można wykorzystać do nauki przez zabawę w domu. Najlepsze jest jednak to, że nawet nie potrzeba do tego prądu! Świetna zabawa gwarantowana!

Tydzień Kodowania to ruch prowadzony przez wolontariuszy, którzy promują kodowanie w swoich krajach jako Ambasadorzy Tygodnia Kodowania. Każdy – szkoły, nauczyciele, biblioteki, kluby kodowania, firmy, władze publiczne – może zorganizować wydarzenie z cyklu #CodeEU i dodać je do mapy codeweek.eu.

Moją inspiracją do stworzenia scenariusza zajęć dla dzieciaków był właśnie Tydzień Kodowania w 2016 roku.

scenariusz zajęć z kodowania – omówienie

Grupa docelowa: dzieci w wieku szkolnym (IV – VI klasa) Czas: do 2 godzin.

Cele

  • przybliżenie tematu kodowania, programowania, układania algorytmów,
  • nauka pracy grupowej,
  • dobra zabawa.

Materiały

  1. Gra Cody Roby (gra do pobrania i wydrukowania)
  2. Puste kartki,
  3. Pisaki,
  4. Taśma klejąca papierowa,
  5. * opcjonalnie – prezentacja multimedialna

Ćwiczenia wprowadzające

Ćwiczenie nr 1 – czas 5-10 minut

Materiały: karteczki samoprzylepne, długopisy.

  1. Zapisz na tablicy długie słowo, np. MARCHEWKA.
  2. Dzieciom rozdaj małe karteczki i długopisy.
  3. Zadaniem uczestników jest wypisanie tylu wyrazów, ile im się uda ułożyć z liter wchodzących w skład słowa z tablicy. Czas na wykonanie to 2 minuty. Z młodszymi dziećmi czas można wydłużyć. WAŻNE: każdy robi to sam, nie wolno się porozumiewać.
  4. Karteczki przyklej na tablicy, każdy odczytuje swoje wyrazy. Pod spodem napisz ile słów się na niej znajduje.
  5. Podziel dzieci na dwie lub trzy grupy. Poproś o wypisanie od nowa, tym razem we współdziałaniu. Wyraz można zostawić z pierwszego zadania lub wymyślić nowy. Czas na wykonanie zadanie musi być taki sam jak poprzednio.
  6. Podsumowanie.

Ćwiczenie ma pokazać, że praca w grupie daje lepsze efekty. Podsumowując zadanie, należy podkreślić to, że w tym samym czasie można zrobić więcej jeśli się współdziała niż samemu. Innymi słowy, że praca w grupie jest bardziej opłacalna i że współdziałanie jest fajne.

Ćwiczenie nr 2 – czas 15 minut

  1. Wymyśl jakąś czynność i opowiedz o niej dzieciom ze szczegółami, np. oglądanie teledysku ulubionej piosenki na YouTube, zamówienie pizzy.
  2. Poproś dzieci, aby ustaliły ścieżkę postępowania, która doprowadzi do wykonania tej czynności. Ustal od jakiej czynności mają zacząć. Prowadź dzieci odpowiednio uszczegóławiając dane kroki. Chodzi o to, żeby zobaczyły cały proces od punktu A do Z.

Można wspomóc się ochotnikiem, który wykonuje czynności, o których mówią dzieci. W innej wersji dzieci opisują wszystkie czynności, które wykonuje ochotnik. Warto je zapisać w widocznym miejscu na liście numerowanej.

Nie musi to być czynność związana z komputerem. Ćwiczenie można przeprowadzić kilkukrotnie na różnych przykładach, tak aby uczestnicy dobrze zrozumieli zasady.

Ćwiczenie ma pokazać, że konkretne czynności muszą być wykonane w określonej kolejności, aby doprowadzić całą czynność do końca. W końcu nie da się otworzyć przeglądarki, jeśli mamy wyłączony komputer. Nie da się zjeść obiadu jeśli najpierw go nie ugotujemy itp.:)

Ćwiczenia główne:

Zanim przejdziesz do zabawy w kodowanie można zrobić dodatkowe wprowadzenie teoretyczne.

Skojarzenia

Dobrze jest wiedzieć co grupa już wie o programowaniu. Być może znają kogoś, kto się tym zajmuje? Aby zebrać całość informacji (trafnych skojarzeń) można je zapisać markerem na dużej kartce papieru i powiesić w widocznym miejscu.

KWADONIOE czy KODOWANIE? TYRAGOLM czy ALGORYTM? –

Kodowanie jest jak język, którym się porozumiewamy na co dzień. Używamy liter, które tworzą słowa, a słowa składają się na zdania, które wypowiadamy do drugiej osoby. Rozmawiając z obcokrajowcem i który nie zna naszego języka, nie porozumiemy się. Jeśli mamy do dyspozycji rzutnik warto pokazać to na przykładzie ruchomych literek. Jeśli nie są one ułożone w odpowiedniej kolejności – nie znamy znaczenia wyrazu, który tworzą i nie możemy się komunikować. Ale gdy literki wskakują na swoje miejsce wszystko jest jasne i zrozumiałe.

Zadanie ma pokazać, że kodowanie, to nie zbiór przypadkowych czynności, a dobrze zaplanowane działanie, ciąg jasno zdefiniowanych czynności, koniecznych do wykonania odpowiedniego zadania lub sposób rozwiązania problemu. Jeśli polecenia wydawane komputerowi nie są dla niego zrozumiałe, nie osiągniemy celu jaki sobie zamierzyliśmy.

Kodowanie na dywanie czyli zabawa główna

scenariusz zajęć z kodowania dla dzieci cody roby

Do tego zadania wykorzystaj grę planszową Cody Roby. Najlepiej zapoznać uczestników z zasadami działania kart, które wchodzą w skład gry zanim przejdą oni do grania parami. Stwórz większą wersję gry i zagrajcie na dwa sposoby.

Materiały: taśma papierowa, karty do gry w Cody Roby (można pomocniczo wydrukować każdy rodzaj w powiększeniu), dwie zabawki np. domek i ludzik.

Na dywanie, z taśmy papierowej stwórz kwadratowe pola planszy. Każde pole musi być na tyle duże, aby dziecko mogło na nim wygodnie stanąć. Może być ich więcej jeśli mamy dużo uczestników.

Wstęp: Poproś dzieci, aby usiadły dookoła planszy; w jednym jej rogu postaw ochotnika. Po kolei, każde dziecko używając jednej karty wskazuje drogę ochotnikowi, a osoba ta porusza się zgodnie z poleceniami.

Jedyną zasadą jest to że nie wolno wyjść poza planszę. Szczególnie warto wytłumaczyć uczestnikom działanie kart “w lewo” i “w prawo”, które oznaczają jedynie obrót w ramach pola na którym się stoi, a nie skręt na pole po prawej lub po lewej stronie. Kończymy gdy zasady będą jasne dla wszystkich.

Poproś dzieci, aby usiadły dookoła planszy. W jednym jej rogu postaw domek, a w przeciwległym ludzika. Dzieci układają wspólnie ścieżkę jaką ludzik musi pokonać aby dojść do domku, nie mogąc jednak na bieżąco sprawdzać każdego kroku (tak jak to było poprzednio). Po ułożeniu całości sterujcie ludzikiem. Jeśli ścieżka jest błędna, poproś uczestników o wskazanie błędnej karty i naprawę całego algorytmu.

Na koniec, kiedy wszystkie zasady są jasne podziel dzieci na pary i rozdaj uczestnikom całe komplety wydrukowanej gry.

Tutaj znajdziecie różne instrukcje do grania, które można pokazać dzieciom.

A na utrwalenie zasad warto skorzystać z aplikacji internetowej Code Monkey! Kodowanie to świetna zabawa!

scenariusz zajęć z kodowania dla dzieci code monkey

Znacie jeszcze jakieś gry które uczą kodowania? Chętnie poznam nowe możliwości 🙂 Tutaj scenariusz w formacie pdf. A może potrzebujecie prezentacji multimedialnej wspomagającej prowadzenie zajęć? Dajcie znać co myślicie 🙂

infoblogerka
infoblogerka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *